Nederlandse webshops zetten online marketing nog onvoldoende in

No Comments

Bijna driekwart van het marketingbudget van Nederlandse webshops wordt aan online marketing besteed. Meer dan de helft van de webshops geeft echter aan dat er ruimte voor verbetering is op de verschillende online marketinginstrumenten. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door InSites Consulting in opdracht van Marktplaats Zakelijk.

Webshops maken vooral gebruik van online marktplaatsen als Marktplaats, Beslist.nl en bol.com (80 procent), sociale media marketing (68 procent), SEO (64 procent), SEA (63 procent) en e-mailmarketing (33 procent).

Gemiddeld 40 procent van de webshops besteedt de marketingactiviteiten uit. Dat percentage is hoger bij bedrijven met meer dan twee medewerkers (62 procent), tegenover 28 procent voor bedrijven met één of twee medewerkers. Vooral activiteiten rond SEO (17 procent), SEA (17 procent) en online marktplaatsen (15 procent) worden uitbesteed.

Ook voor het type activiteiten geldt dat bedrijven met meer medewerkers meer specifieke activiteiten uitbesteden. Daarbij zijn webshops vooral tevreden over de uitbestede activiteiten rond SEA (63 procent), SEO (54 procent) en vervolgens online marktplaatsen (43 procent).

Het onderzoek laat ook zien dat 66 procent van de webshops uit maximaal twee personen bestaat, waarbij 76 procent ook eigenaar is. De verantwoordelijkheid voor de marketingactiviteiten ligt bij 91 procent van de ondervraagde webshops bij één of twee personen. Gemiddeld wordt er tien uur per week aan marketingactiviteiten besteed. Daarbij wordt vooral met collega’s en personen uit het eigen netwerk over marketing en e-commerce gesproken (45 procent). Verder besteden ze tijd aan het raadplegen van websites (43 procent), nieuwsbrieven (36 procent) en marketing en e-commerce bladen (31 procent).

Onvoldoende tijd (49 procent) en kennis (49 procent) zijn de belangrijkste argumenten voor het uitbesteden van marketingactiviteiten. Een argument om juist niet uit te besteden is de tijd die het managen van externe partners kost in relatie tot het matige resultaat dat uitbesteding oplevert (33 procent) en het feit dat er te weinig controle op dit proces is (30 procent). Dit laatste argument speelt vooral bij de webshops met meer dan twee medewerkers.

Alle ondervraagde webshops meten wel het resultaat van hun marketingacties. Vooral de toename van verkopen is uiteraard van belang (71 procent), naast het aantal bezoekers (40 procent) en de groei van het aantal klanten (36 procent).

Bron: Emerce.nl

Ook meer online verkopen? Neem contact op voor een vrijblijvende analyse van de mogelijkheden voor uw onderneming.

Over Seotech

Seotech is gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie. Via onze website delen we regelmatig nieuws en tips m.b.t. e-marketing.

Vrijblijvende offerte aanvragen?

Wij leveren professionele SEO diensten welke zorgen voor meer verkeer en sales. Dit doen we met veel succes voor tientallen opdrachtgevers. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor uw bedrijf te bespreken.

Meer nieuws

Bekijk alle nieuws